Bilgi Almak İstiyorum

Adınız  
E-posta    
Telefon  
Konu  
İleti  
Detaylı Bilgi İçin
LIVCON

Öğrenme. Çocuklar gibi öğrenmeliyiz.

Yeni bir beceri öğrenmek beyni bir kaç saat içinde yeniden ağ kurmasını sağlar. Bu yeniden ağ kurma durumunu güçlendirmek istiyorsanız bir zamanlar hiç bir şey bilmediğiniz zamandaki gibi düşünmelisiniz.

Öğrenme beyninizin doğal yaptığı bir şeydir. Aslına bakarsanız doğmadan bir ay öncesinden itibaren her saniye bu öğrenme süreci devam ediyor. Bu işe yarayan ya da yaramayan bilgi ve becerilerin process edilerek kaydedilmişidir. Daha efektif hale getirebilir miyiz öğrenmeyi?

Cevap öğrenirken fiziksel olarak neler yaptığımızda yatıyor. Bilgiyi işlerken beynimiz sayısız ilişki yapılandırıyor ya da var olanları koparıyor, sinaptik büyümeler ya da küçülmeler yaparak nöronların komşularıyla alışverişlerini sağlıyor ya da engelliyor. Aktif öğrenirken yeni bağlar oluştururken eskilerini bozuyor ya da koparıyoruz. Bu rewire/yeniden bağlar oluşturma süreci çok kısa zamanda gerçekleşiyor.

Bağlantı bir kez yapıldı mı yapışması ve oturması için kullanılması gerekiyor. Bu miyelinlerle (Nöronların dışını kaplayan grimsi madde) ilgili, oradaki iletişimin güçlenmesi için bilgi ve becerinin kullanılması önemli. Kullandıkça miyelin bağıntıların daha hızlanmasını sağlıyor.

Öyleyse öğrenmenin ve bilgiyi tutmanın en iyi yolu ne? Okula gitmişler için bu cevap çok yeni olmayabilir. Öğrenmek ve geri dönüp aktif tekrarlar yapmak. Odaklan, aktif hafızayı çalıştır, öğren ve aktif bir şekilde tekrar ile geriye çağır.

İngiltere York Üniversitesinden Alan Baddeley öğrendiğiniz bilgileri test etmenin bağlantıları güçlendirdiğini söylüyor. Test, sınav bağlantıların güçlenmesi için önemli. Ayrıca bilinçli olarak öğrendiğinizde yeni bilgileri eklemeyi de tavsiye ediyor. Bu aktif çalışmalar sayesinde bilgi kaybolmuyor, kullanılmasa bile!

Öğrenme bir hayat boyu devam ediyor. Peki, neden yetişkin olduğumuzda öğrenme daha zor? Güzel haber ise bugüne kadar yapılan araştırmalarda yaşın ilerlemesiyle fizyolojik açıdan öğrenmeyi yavaşlatan hiç bir unsur YOK! Tam tersine yetişkinliğe geldiğimizde öğrenmeye daha az zaman ayırıyoruz ve ayırdığımız zaman da çocukların duyduğu heyecan ve odak ile yapmıyoruz.

Problemin bir diğeri de yetişkinler çok biliyor. Las Vegas Nevada Üniversitesinden Gabriel Wulf un yaptığı araştırma ortaya koyuyor ki çocuklar fizyolojik bir beceri öğrenirken hareketin her detayına dikkat ederek bunu yapıyor. Futbol ise topa vururken ayağının hareketine odaklanıyor örneğin. Ayrıca oyundaki diğer detaylardan ziyade karşı tarafa topu atmaya odaklanıyorlar. Wulf yetişkinlere çocuk gibi düşündürerek yeni beceriler öğrettiğinde öğrenmenin normale göre çok daha hızlandığını kaydetmiş.

Yetişmiş kişilerin beyin bezlerinde çocuklarınkine göre azalma olduğunu biliyoruz. Ancak yeni araştırmalar da beyin egzersizleriyle bunu yenmek pek tabi mümkün. Yapılan araştırmada haftada 3 kez 40 dakika egzersiz bile beyindeki hipotalamusu büyütebiliyor. Yani kısa bir eğitimle çok atıl kalmış kapasite hemen hayata geri döndürülebiliyor.